Според богослужебния календар на св. Православна църква Осмата неделя
след Пасха (десетият ден след Възнесение Христово) е отредена за
празнуване на новозаветното събитие Слизане на Светия Дух над апостолите. На Петдесетия ден от Господното възкресение Дух Свети
слязъл над апостолите във вид на огнени езици и ги обдарил с благодатните дарове, а Руската
православна Църква го нарича Ден на светата Троица.
Всяка година - тази на 3 юни, в съботата преди големия християнски празник Петдесетница, се предхожда с Черешова задушница, която няма фиксирана дата.
Черешова задушница, която се отбелязва винаги в съботния ден преди големия християнски празник Петдесетница и е втората Задушница за годината.Чрез богослужението в църквата, се
измолва прошка от Бога за нашите покойници.
“Милост за даване да имаш към всеки живеещ, но и умрелия не лишавай от милост”
казва Библията.
Приготвят
се жито, хляб, вино, плодове (череши) и други храни, които се раздават.
На Черешова задушница християните посещават гробовете на близките си
покойници, почистват ги, прекадяват, преливат с вода и червено вино,
запалват свещ и раздават житото, хляба и черешите, които са дали името
на тази панихида.
Неделята е един от най-големите християнски празници - Петдесетница,
а още Пресвета Троица, понеже слизането на Светия Дух е дело на
безкрайната милост от страна на трите Божии лица: Бог Отец, Бог Син и
Бог Дух Светий. Празникът се нарича и Света троица – символ на световната хармония,
представена от Бога отец (безкрайното първоначало), Бога син (абсолютния
смисъл) и Светия дух (животворящото начало). На Петдесетия ден от Господното възкресение Дух Свети
слязъл над апостолите във вид на огнени езици и ги обдарил с благодатните дарове.
Денят на Светата Петдесетница от древни времена се смята за рожденият ден на Христовата Църква, създадена не от
суетата на човешки тълкувания и размисли, но по Божествена благодат.
Трите лица на Св. Троица са описани в първите три стиха на Библията.
„В начало Бог сътвори небето и земята" (Бит. 1:1). Тук имаме Бог Отец.
„А земята беше безвидна и пуста; тъмнина се разстилаше над бездната, и Дух Божи се носеше над водата" (Бит. 1:2). В този стих вече се говори за Бог Дух Свети.
„Рече Бог: да бъде светлина. И биде светлина" (Бит. 1:3). Тук излиза вече Словото, Бог Син.
По този начин трите Лица (Ипостаси) на Пресветата Троица ясно се открояват в първите три стиха на Библията
„В начало Бог сътвори небето и земята" (Бит. 1:1). Тук имаме Бог Отец.
„А земята беше безвидна и пуста; тъмнина се разстилаше над бездната, и Дух Божи се носеше над водата" (Бит. 1:2). В този стих вече се говори за Бог Дух Свети.
„Рече Бог: да бъде светлина. И биде светлина" (Бит. 1:3). Тук излиза вече Словото, Бог Син.
По този начин трите Лица (Ипостаси) на Пресветата Троица ясно се открояват в първите три стиха на Библията
Храмов празник отбелязва на Петдесетница и Дивотински манастир "Св. Троица"
Понеделник след Петдесeтница /на 5 юни тази година/, е празникът на Светия Дух. Светият Дух обогатява човека с духовни дарове, украсява човека с многообразни добродетели, прави го дърво добро, плодоносно, създаващо добри плодове (Матея 7:17)
Плодовете на Духа,
по думите на апостол Павел, (Галатяни
5:22-23)
са:
любов, радост, мир, дълготърпение,
благост, милост, милосърдие, вярност, кротост, себеобуздание.Понеделник след Петдесeтница /на 5 юни тази година/, е празникът на Светия Дух. Светият Дух обогатява човека с духовни дарове, украсява човека с многообразни добродетели, прави го дърво добро, плодоносно, създаващо добри плодове (Матея 7:17)
За първи път с него е възпята Божията Майка през 431 г. сл. Хр. от отците на Третия Вселенски Събор в Ефес, които постановяват да се величае Пресвета Дева Мария като Богородица. Химнът е разширен през 982 г. като според преданието, сам архангел Гавриил е възвестил думите на молещ се монах. Това чудо се случва пред икона на Богородица, която от тогава носи същото име „Достойно есть“. Сега празникът е посветен на чудотворната икона от българската кeлия на Света Гора и песнопението "Достойно есть", възпяващо Божията Майка в св. Литургия.
Тази година от 12 юни започва вторият за годината православен пост преди празника на св. апостоли Петър и Павел, наречен Петров пост, още "Апостолски". Петровият пост,
до 29 юни включително, е установен за подражание на апостолите, които постели, когато се
готвели за проповедническа дейност (Деян. 13:3), а също и заради особена
почит към светите първовърховни апостоли Петър и Павел. Нарича се още "Апостолски", а навремето - "Пост за Петдесетница", тъй
като възниква по примера на апостолите, които след като приели даровете
на Светия Дух на Петдесетница, се подготвяли с пост и молитва за
проповядване на Евангелието по целият свят.
За Петровия пост
Началото на Петровите пости се определя според деня на Св. Петдесетница
и затова неговата продължителност е различна всяка година.Постът продължава до края на вечерното
богослужение преди Петровден (който е винаги на 29 юни), но ако този ден
се падне в сряда или петък постният период се регулира съобразно с
това. Режимът на Петровия пост е облекчен - пости се от яйца, млечни продукти и месо, но в дните различни от
сряда и петък се разрешава риба. Задължителен строг пост се полага в
деня преди празника, на 28 юни, но ако се случи в събота или неделя,
строгостта на поста се облекчава и в този ден се разрешава олио и вино.
Постът завършва с денят на светите равноапостоли Петър и Павел, един от най-почитаните летни празници в традициите на българския народ. Всяка година на 29 и 30 юни Светата църква чествува едновременно паметта на великите апостоли Петър и Павел, които тя нарича първовърховни първопрестолници и вселенски учители.
Светла памет на душите на починалите близки!
ОтговорИзтриванеМного информация си събрала, Дианка и така хубаво си я подредила, колко много празници. При нас Петдесетница е официален празник, Четиридесетте дни след Възкресение също са официален празник.
Като се появят вишните и черешките почти винаги се сещам за твоят сладкиш с крема сирене:). Прекрасен месец Юни ти желая!
Дианка,
ОтговорИзтриванеЧестит празник ! Дивна Любоевич е любима моя изпълнителка с мелодичен, чист глас даден от Бога.Тя е получила дарбата от Господ и е прекрасен певец - сладкопевец, заедно със създаденият от нея хор " Мелоди ", което означава сладкопевци.
Благодаря сърдечно за тази публикация !