В
последните години, особено след
излъчването на филм по „Нешънъл джиографик“ за църквата в Добърско, сред разложката
котловина, на 17 километра от Банско, интересът към нея като че не стихва… Свързвана
с много легенди, чудни предания, интересна архитектура и впечатляващи
стенописи, църквата „Св. св. ТеодорТирон и Теодор Стратилат“ е сред най-ярките образци на изкуството и
християнската култура у нас, но и необикновена в много отношения към общоприетите
норми. Църквата привлича вниманието с изключително ценните си
стенописи и икони, които се отличават с голямо майсторство и с използване на
нетрадиционни мотиви и необичайни похвати, в същото време не са реставрирани до сега, /само почистени от саждите и покрити с реставрационен лак/, а цветовете са толкова ярки, сякаш са освежени съвсем скоро /снимането вътре в църквата е забранено!/.
Особеното около нея започва още с покровителите ѝ – тя е единствената в България посветена на тези светци: има черкви, наречени само „Теодор Тирон“ или само „Теодор Стратилат“, но с имената и на двамата няма. Наполовина в земята, без купол и камбанария, със съвсем мънички прозорчета, тя е разположена на скромните 160 квадратни метра, но не мащабът ѝ е впечатляващ, а образите, изрисувани по стените ѝ.
Особеното около нея започва още с покровителите ѝ – тя е единствената в България посветена на тези светци: има черкви, наречени само „Теодор Тирон“ или само „Теодор Стратилат“, но с имената и на двамата няма. Наполовина в земята, без купол и камбанария, със съвсем мънички прозорчета, тя е разположена на скромните 160 квадратни метра, но не мащабът ѝ е впечатляващ, а образите, изрисувани по стените ѝ.
Вратата на черквата е много ниска – направена е така, за да може независимо кой каква вяра изповядва, да влезе вътре с поклон и смирение. Иконите са изработени от орех и позлатени и няма съществена реставрация на стенописите и иконите, няма освежаване, оцветяване, дорисуване – всичко е така, както е направено преди 400 г., пояснява местният екскурзовод. Не са известни имената на зографите, защото по времето, когато са рисували, е имало разбиране, че не е тяхна заслугата, а Господ движи ръката им. Твърди се, че е построена през 1614 година, но голяма мраморна плоча , вградена пред олтара ѝ, свидетелства, че това е станало през 1112 година. Според някои теории, тази плоча е пренесена от друго място и е знак на приемствеността, но в архитектурно отношение храмът е характерен именно за периода на Първата българска държава.
Уникалното в църквата обаче, което я прави и толкова популярна, е изобразяването на сцената на „Преображение Господне”, на която изображението се оприличава от някои с ракета или космически кораб. По забележителен начин е изографисано и Възкресение Христово – след възкръсването си Исус слиза в ада, за да може да освободи мъртвите от техните грехове. Стъпил върху дървен кръст и черно тяло отдолу, изобразяващо дявола и символизиращо побеждаването на доброто над злото; в овална форма с лъчи отстрани - някои специалисти сравняват с космическа капсула, разказва уредницата и допълва, че годината на изографисване е 1614 г., когато не е имало нито капсули, нито ракети. Дали зографите са имали видения, или предположения, че един ден ще има такива космически съдове, е пореден отворен въпрос…
Подобно е тълкуването и на рамката на едно от изображенията на Богородица, която посетителите оприличават на защитна капсула. Всъщност обаче става дума за форма, която е неизменна част от символиката в християнското изкуство, наричана мандорла и по принцип се изобразяваща като сияние в овална форма, източено вертикално. В мандорла се поставят най-често образите на Христос и Богородица, но по-рядко се срещат и други светци и чрез нея се подчертава светостта на религиозния образ и точно това може да се наблюдава в село Добърско.
Едно от изображенията е пряко свързано с църквата в Добърско и представя чудото на Исус Христос с изцелението на слепия по рождение: особеното тук е, че няма изографисване със сляп човек, а с чешмичка и войници.
Под църквата и до днес извира аязмо, свещено кладенче, чиято вода помага, най-вече за очни проблеми, а интересно е, че колкото и да е горещо лятото, водата никога не пресъхва, а зимата колкото и да е студена, водата не замръзва и нивото й винаги е едно и също през цялата година.
Легендата разказва, че едни от първите заселници по тези земи са ослепените Самуилови войници, които заради суровата зима спират там своя преход към Рилския манастир, и те остават, полагайки основите на прочутата Добърска школа за слепи певци, а в исторически документ селото се появява за първи път през 1378 година, когато е издадена Рилската грамота на цар Иван Шишман.
Да
се върнем на стенописите: църквата има над 460 изображения, много от които не
следват общоприетите норми. Образите на свети Димитър и свети Георги например
там са изобразени в цял ръст, а не на кон, както често са се рисували
светците-войни. Сред богатството от изображения на светци попадат и 30 на жени
светици, а обикновено в църквите се изографисват от 4 до 7 жени. Имената на
всички светици се разчитат спокойно, защото са изписани на старобългарски
черковен език, а не на задължителния за този период старогръцки.
За уникален се определя и рисунъкът на стенописите и иконите: в изображението на сцената с Рождество Христово и начина на изографисване на Витлеемската звезда има нарушение на църковния канон, според който всички фигури и форми, които се изографисват, трябва да са под формата на овал или кръг, т.е. символизиращи безкрайността, вечността, любовта, а тук правилото е нарушено – зографите са си позволили да използват и други геометрични фигури.
Вече споменах, че стенописите са почти напълно запазени, въпреки че през ХІХ век храмът е превърнат в хамам (баня): за една от причините за съхранението се счита слабата осветеност на изображенията, която предпазва цветовете от избледняване, огромно значение имат използваните материали, както и фактът, че целогодишно в църквата температурите са почти едни и същи – още едно доказателство за съвършенството на архитектурното дело.
За уникален се определя и рисунъкът на стенописите и иконите: в изображението на сцената с Рождество Христово и начина на изографисване на Витлеемската звезда има нарушение на църковния канон, според който всички фигури и форми, които се изографисват, трябва да са под формата на овал или кръг, т.е. символизиращи безкрайността, вечността, любовта, а тук правилото е нарушено – зографите са си позволили да използват и други геометрични фигури.
Вече споменах, че стенописите са почти напълно запазени, въпреки че през ХІХ век храмът е превърнат в хамам (баня): за една от причините за съхранението се счита слабата осветеност на изображенията, която предпазва цветовете от избледняване, огромно значение имат използваните материали, както и фактът, че целогодишно в църквата температурите са почти едни и същи – още едно доказателство за съвършенството на архитектурното дело.
Днес църквата е паметник на културата с национално значение. Живописната природа в село Добърско, разположена сред южните склонове на Рила, с красиви гледки към Рила, Пирин и Родопите, съхранената магия и уют на малките къщи, както и впечатляващата църква, с много загадки около нея, на която и до днес се търсят отговори, превръщат това място в притегателен център за туристи и поклонници.
А скоро за Банско, Пирин и изящното архитектурно творение на Църквата "Света Троица" и нейната завладяваща история - една чудесна идея за есенен уикенд...
Вече споменах, че снимането в църквата е забранено, затова публикувам снимки от картички за иконографиите видео клип от и интернет галерия...
Уникална църква Дианка.Не съм посещавала този район, но знам за тази църква.Стенописите наистина са различни, много красиви.Заслужава си посещение на този обект и присъствие на Богослужение.
ОтговорИзтриванеПоздрави и успешна нова седмица !
Наистина е различна, много интересна и
ОтговорИзтриваневъздействаща,препоръчвам - заслужава си!
Поздрави за теб и хубави есенни дни!
Толкова мило, благодаря ти, че сподели! Аз не съм била на това вълшебно място, от училище водиха големият ми син, още когато беше 1-2 клас, разказваше че е интересно, но децата имат и друг поглед на нещата. Много красиви снимки, Дианка, пренесох се виртуално. Поздрави!
ОтговорИзтриванеЧувала съм за тази черква от колега, който е родом от Добърско.
ОтговорИзтриване