На Петдесетия ден от Господното възкресение Дух Свети
слязъл над апостолите във вид на огнени езици и ги обдарил с благодатните дарове,
а Руската
православна Църква го нарича Ден на светата Троица.
Всяка година - тази на 18 юни, в съботата преди големия християнски празник Петдесетница, се предхожда с Черешова задушница, която няма фиксирана дата.
Черешова задушница, която се отбелязва винаги в съботния ден преди големия християнски празник Петдесетница и е втората Задушница за годината.Чрез богослужението в църквата, се
измолва прошка от Бога за нашите покойници.
“Милост за даване да имаш към всеки живеещ, но и умрелия не лишавай от милост”
казва Библията.
Приготвят се жито, хляб, вино, плодове (череши) и други храни, които се раздават. На Черешова задушница християните посещават гробовете на близките си покойници, почистват ги, прекадяват, преливат с вода и червено вино, запалват свещ и раздават житото, хляба и черешите, които са дали името на тази панихида.
Неделята е един от най-големите християнски празници - Петдесетница,
а още Пресвета Троица, понеже слизането на Светия Дух е дело на
безкрайната милост от страна на трите Божии лица: Бог Отец, Бог Син и
Бог Дух Светий. Празникът се нарича и Света троица – символ на световната хармония,
представена от Бога отец (безкрайното първоначало), Бога син (абсолютния
смисъл) и Светия дух (животворящото начало). На Петдесетия ден от Господното възкресение Дух Свети
слязъл над апостолите във вид на огнени езици и ги обдарил с благодатните дарове.
Храмов празник отбелязва на Петдесетница и Дивотински манастир "Св. Троица"
Понеделник след Петдесeтница е празникът на Светия Дух. Светият Дух
обогатява човека с духовни дарове, украсява човека с многообразни
добродетели, прави го дърво добро, плодоносно, създаващо добри плодове
(Матея 7:17)
Плодовете на Духа,
по думите на апостол Павел, (Галатяни
5:22-23)
са:
През седмицата следва астрономическото лято (слънцестоене) в Северното полукълбо започва на 21 юни в 01:34 ч. българско време, както и първият народен летен празник:
Еньовден /24 юни/ е празник, който е свързан с деня на лятното слънцестоене и е познат още и като "сред лето". В началото е бил чисто езически празник, който Църквата е обединила с честването на Рождение на св. Йоан Кръстител. Тогава се събират билки, палят се огньове, къпе се на изгрев слънце. Покрай всичко това за този ден има и предостатъчно вярвания, разпространени из цяла Европа. Във всички тях има три основни идеи – значението на лечебните растения, защитния характер на огъня и пречистващия ефект на водата.
Тази година от 27юни започва вторият за годината православен пост преди празника на св. апостоли Петър и Павел, наречен Петров пост, още "Апостолски". Петровият пост,
до 29 юни включително, е установен за подражание на апостолите, които постели, когато се
готвели за проповедническа дейност (Деян. 13:3), а също и заради особена
почит към светите първовърховни апостоли Петър и Павел. Нарича се още "Апостолски", а навремето - "Пост за Петдесетница", тъй
като възниква по примера на апостолите, които след като приели даровете
на Светия Дух на Петдесетница, се подготвяли с пост и молитва за
проповядване на Евангелието по целият свят.
Постът завършва с денят на светите равноапостоли Петър и Павел, един от най-почитаните летни празници в традициите на българския народ. Всяка година на 29 и 30 юни Светата църква чествува едновременно паметта на великите апостоли Петър и Павел, които тя нарича първовърховни първопрестолници и вселенски учители.
Приготвят се жито, хляб, вино, плодове (череши) и други храни, които се раздават. На Черешова задушница християните посещават гробовете на близките си покойници, почистват ги, прекадяват, преливат с вода и червено вино, запалват свещ и раздават житото, хляба и черешите, които са дали името на тази панихида.
Денят на Светата Петдесетница от древни времена се смята за рожденият ден на Христовата Църква, създадена не от
суетата на човешки тълкувания и размисли, но по Божествена благодат.
Трите лица на Св. Троица са описани в първите три стиха на Библията.
„В начало Бог сътвори небето и земята" (Бит. 1:1). Тук имаме Бог Отец.
„А земята беше безвидна и пуста; тъмнина се разстилаше над бездната, и Дух Божи се носеше над водата" (Бит. 1:2). В този стих вече се говори за Бог Дух Свети.
„Рече Бог: да бъде светлина. И биде светлина" (Бит. 1:3). Тук излиза вече Словото, Бог Син.
По този начин трите Лица (Ипостаси) на Пресветата Троица ясно се открояват в първите три стиха на Библията
„В начало Бог сътвори небето и земята" (Бит. 1:1). Тук имаме Бог Отец.
„А земята беше безвидна и пуста; тъмнина се разстилаше над бездната, и Дух Божи се носеше над водата" (Бит. 1:2). В този стих вече се говори за Бог Дух Свети.
„Рече Бог: да бъде светлина. И биде светлина" (Бит. 1:3). Тук излиза вече Словото, Бог Син.
По този начин трите Лица (Ипостаси) на Пресветата Троица ясно се открояват в първите три стиха на Библията
Храмов празник отбелязва на Петдесетница и Дивотински манастир "Св. Троица"
любов, радост, мир, дълготърпение,
благост,
милост, милосърдие, вярност, кротост, себеобуздание.
През седмицата следва астрономическото лято (слънцестоене) в Северното полукълбо започва на 21 юни в 01:34 ч. българско време, както и първият народен летен празник:
Еньовден /24 юни/ е празник, който е свързан с деня на лятното слънцестоене и е познат още и като "сред лето". В началото е бил чисто езически празник, който Църквата е обединила с честването на Рождение на св. Йоан Кръстител. Тогава се събират билки, палят се огньове, къпе се на изгрев слънце. Покрай всичко това за този ден има и предостатъчно вярвания, разпространени из цяла Европа. Във всички тях има три основни идеи – значението на лечебните растения, защитния характер на огъня и пречистващия ефект на водата.
Началото на Петровите пости се определя според деня на Св. Петдесетница
и затова неговата продължителност е различна всяка година.Постът продължава до края на вечерното
богослужение преди Петровден (който е винаги на 29 юни), но ако този ден
се падне в сряда или петък постният период се регулира съобразно с
това.
Режимът на Петровия пост е облекчен - пости се от яйца, млечни продукти и месо, но в дните различни от
сряда и петък се разрешава риба. Задължителен строг пост се полага в
деня преди празника, на 28 юни, но ако се случи в събота или неделя,
строгостта на поста се облекчава и в този ден се разрешава олио и вино.
Постът завършва с денят на светите равноапостоли Петър и Павел, един от най-почитаните летни празници в традициите на българския народ. Всяка година на 29 и 30 юни Светата църква чествува едновременно паметта на великите апостоли Петър и Павел, които тя нарича първовърховни първопрестолници и вселенски учители.
Дианка,
ОтговорИзтриваневсичко е много добре описано от теб.Прави ми впечатление,че много хора живеят в нашата Православна държава, а нямат никакво отношение към тази вяра.Не знаят основни неща, дори какви са основните и най - важни празници.Твоите публикации със сигурност ще помогнат на всички, които се интересуват и искат да научат повече за тази необятна и най - свята вяра на земята - Православието.
Поздрави !
Страхотна статия, много ми беше интересно да я прочета:)
ОтговорИзтриване