четвъртък, 27 ноември 2014 г.

Постна орехова "тиквеник" пита



Наскоро четох един затрогващо хубав разказ за разкошния ни традиционен български десерт. Много обичам нашия тиквеник, повече от баницата с тиква и за мен разликата е в приоритетно приложеното количество тиквена плънка, за сметка на корите. Някъде бях срещнала като определение, че „тиквеник . . .е  сладка есенна версия на "баница" пълнена с тиква”. Сега, класическият тиквеник няма да бъде на дневен ред, но ще поясня присъствието на думата „тиквеник” в наименованието. Една гръцка рецепта - вариант и също претендент за „тиквеник”,  която имам запазена в графа „да се опита”, е нещо като кекс и ме впечатли именно с използването на сурова тиква. Ето такава бе и идеята ми - комбинация между баница и пита, с лека подложка от кори за баница /използвах тънко охладено многолистно тесто/ и кексова заливка от сурова тиква. Резюмирах постния сладкиш  като „тиквеник пита – банична основа и плънка от сурова тиква, с добавка на орехи и стафиди, мед и портокалов сок. Очаквах използването на термично не обработена тиква да придаде аромат сходен с тиквеника … и се получи. Оформлението е по желание – натурално, поръсено с пудра захар или, покрито със сладко от тиква.


Постна орехова "тиквеник" пита


Продукти:
2  ч.чаши брашно
1 ч.чаша захар
1 бакпулвер
½  к.л. сол
1 ч.л. канела
2 ч. чаша сурова тиква рендосана
½  ч.чаша растително масло
3-4 с. л. портокалов сок/ вода
3 с. л. мед
½ ч. чаша едро смлени/нарязани орехи
½ ч. чаша стафиди

1 ч.чаша =240 мл.
лист охладено фино /тънко постно многолистно /"бутер"/ тесто за основа

Още орехи за декориране, пудра захар или сладко от тиква, по желание

Първо се подготвя тиквата, която се рендосва или аз използвах кухненски блендер – на ситно. Стафидите могат да се накиснат в портокалов сок/или коняк.
Фурната се загрява на 175С.
Тава с диаметър ф26 се омаслява леко и на дъното й се поставя изрязан кръг от лист охладено фино /тънко „бутер” тесто за основа. /Имах намерение, както при ябълковите тарти, да запека първо основата от многолистното тесто за около 10-на минути - до изсъхване, но остана като идея за следващия път./
В купа се смесват брашното със солта, бакпулвера и канелата, добавят се захарта, тиквата, олиото, меда с портокаловия сок и всичко се разбърква до хомогенизиране. Към тях се прибавят отцедените стафиди, разбъркани с 1 с.л. брашно, за да не потъват много и едро смлените или нарязани орехи. Полученото тесто се излива върху основата от кори за баница.
Поставя се във загрятата фурна и пече за около 45 минути, с проба за суха клечка.Изважда се от фурната и след леко охлаждане се прехвърля на решетка за окончателно изстиване. 


Вече споменах, че покрих тиквеника пита със сладко от тиква и едро смлени орехи,
но може и натурално или поръсено с пудра захар


Сервирах с допълнение на захарна глазура.


И разчупена:

Опитайте...

13 коментара:

gabrielatsulin каза...

Великолепен е! Искам едно голямооо парче, защото ако си направя аз, ще трябва да си го ям сама. Прекрасен ден!

Таня Донева каза...

Дианка, няма такова изкушение, прекрасна пита си направила с любимата ми тиква и съм сигурна, че е толкова вкусна колкото изглежда, но за да съм сигурна, ще опитам :)
Сърдечни поздрави!

Elena Dimitrova каза...

Дианка,
питата е чудесна за пости, перфектно декорирана.Това тесто, което използваш за подложка напълно постно ли е? Знам, че бутер - тестото се прави с масло или маргарин.Могат ли да се използват кори за баница ?Чудни снимки си направила.
Поздрави !

Светлана каза...

Страхотна пита, Дианка! Много ме впечатлиха идеята и снимките!
Поздрави!

Iliana каза...

Много интересно предложение, Дианка.
Хареса ми идеята за такава комбинация.
Поздрави от студен Ловеч :)

Dani каза...

Толкова сочна и уханна е станала, Дианка!
Чудесна идея!
Сърдечна прегръдка!

tillia каза...

Постна сладост! И както винаги - изумителни снимки! Човек да се протегне и да се вземе парченце, за да се подслади!
Диана, хубава и спокойна вечер!

Роси каза...

Чуден сладкиш,Диани,събрал ароматите на есента!Любител съм на тиквата и предложението ти много ми харесва!Хубав петък!

Снежанка Драгомирова-Elti каза...

Много ми допадна, Дианче! Отива и в моята графа "да се опита" :) Снимките са разкошни! Поздрави!

Екатерина каза...

Неустоим сладкиш и снимки! Взимам си парченце! Прекрасни почивни дни, Дианка!

Eva Toneva каза...

Колко ще му отива на твоят сладкиш чаша горещо кафе, което държа в ръка, Диана! Ще си взема едно парче и ще се насладя на снимките ти. прегръдка! :)

Maria Pepeldjiyska каза...

Убийствено вкусна ще да е тази пита, страшно ще ми хареса - запазвам си рецептата, все някой ден ще ми дойде музата.
С усмивка
М

di_ani каза...

Габи,
Таня,
Елена,
Светле,
Илианка,
Дани,
Тили,
Роси,
Снежи,
Кате,
Ева,
Мария,
Много сте мили и ви благодаря -
драго ми е, че ви допада тази идея, ще се радвам да се хареса и вкусът й.
Сърдечни поздрави за вас, хубави и вдъхновени декемврийски дни, Диана