четвъртък, 12 март 2015 г.

Хумус с бял боб и авокадо

Традиционно хумус се приготвя с нахут, но с бял боб е една чудесна алтернатива и не само… На арабски и иврит думата „hummus“ се използва за описание на ястието, пастата и самия нахут. Популярен продължение на векове в различни местни форми навсякъде в Близкия Изток и в толкова много различни варианти, че точния произход е бил загубен в древността. За неговите експерименти се казва, че са довели до създаването на султанската разновидност с четиридесет подправки, която има много имитации и е любима в Близкия Изток от векове.
И двата продукта /боб и нахут/ са обичани, питателни и подходящи за пости, но съдържат различни количества основни хранителни вещества. Бобените зърна са по-питателни, с повече протеини и фибри, като същевременно са с по-ниско съдържание на калории и мазнини, отколкото нахута. Но пък в надпреварата за витамини повече стойности, особено за фолиева киселина, съдържат зърната нахут; при минералите показателите се разминават – повече калций за нахута, но пък повече желязо, калий и магнезий за боба. За авокадото и неговите качества на супер храна съм споменавала и друг път, а сега е в хармонична връзка с бял боб и едни пълнозърнести картофени питки /за тях някога по-късно/.


Хумус с бял боб и авокадо


Продукти:
2 ч.чаши бял боб, сварен и отцеден
авокадо (голямо, омекнало или две малки)
1-2 скилидки чесън, нарязани ситно 
2 с.л. нарязан пресен кориандър*
2 с. л. сусамов тахан или повече на вкус
3 с. л. зехтин
сок от 1/2 - 1 лимон, на вкус 
1/4 ч. л. прах кимион
червен пипер лют, по желание
няколко капки табаско.
сол и черен пипер на вкус
 

* може да се използват и пресни листа на друга зеления - магданоз, мента, риган.
 1 ч.чаша =240 мл.

В кухненски робот се поставят всички съставки и пюрират до желаната гладкост. Доовкусява се  със сол и пипер и сервира, може и с още струйка зехтин и лют пипер по желание.


Гарнирах с резен лимон и стрък пресен риган.


И  питките.


Опитайте...
 

12 коментара:

Светлана каза...

Много апетитни и красиво поднесени - хумус и питки, Дианка! :)Хумусът като идея също ме впечатли - различен е. :)
Поздрави!

Dani каза...

Сигурна съм, че е чудесен :)
И питките ме заинтригуваха!
Прегръдки, Дианка!

Irma каза...

Чудесна комбинация от вкусове, Дианка и така елегантно сервирана! Поздравления!
На една вълна сме днес с теб - и у нас хумус, но класически, с нахут.
Правила съм майонеза с авокадо и хумус от боб също, но не бях смесвала двата продукта до сега. Ще се възползвам от рецептата ти непременно! Предусещам, че на всички ни ще се хареса, пък и експериментаторът в мен няма да ми даде мира, докато не опита. :)
Благодаря за идеята!
Поздрави и прегръдки!

gabrielatsulin каза...

Необичайна и интересна рецепта. А снимките са страхотни. Лимона придава една много пъстра свежест.
Поздрави и усмихнат ден :)

traiana каза...

Срам, не срам, ама хумус не съм яла никога:) Толкова апетитно си го поднесла, Дианка, че непременно ще опитам:) Поздрави!

Elena Dimitrova каза...

Чудесен хумос, Дианка.Не съм пробвала такова съчетание на продукти, изненадваш ме с тази рецепта.Но се е получил чудесен хумос, прекрасен за всички постещи.
Поздрави и леки почивни дни !

vesela каза...

Ох, това ще го пробвам задължително, сигурна съм, че е не по-малко вкусен от един друг твой пастет - с риба тон и боб, който много ми харесва!
А снимките и аранжирането...нищо повече не мога да кажа, освен - страшна си!

Таня Донева каза...

Аз наскоро открих белият боб за добавка към различни дипове, като нахута сгъстява и се изненадах, хареса ми много. Сега ще го комбинирам и с авокадо, сигурна съм, че ще ни хареса. Така съм ги научила вкъщи, всеки път когато правя топъл хляб, задължително и разядка искат :)
Ще се възползвам от идеята!
Поздрави, Дани!

Gergana Lazarova каза...

Ооо, това е на 200% по мой вкус, страхотно е! Дианка, искрени адмирации за идеята и представянето. :)
Прегръдки и спорна седмица!

Екатерина каза...

Разкошен и снимките ти едни такива пролетно зелени! Прегръдки, Дианка и прекрасни почивни дни!

Мъх каза...

Прекрасно, както винаги. Направих подобно, но не съвсем. Но и както и друг път, минавайки оттук, ще крада, да знаеш;)Поздрав, Дианка!

di_ani каза...

Много ви благодаря, дами,
радвам се, че харесвате постните предложения,
а и има възможност за импровизации.
Най-сърдечни поздрави за вас и хубави пролетни дни, Диана