понеделник, 22 април 2013 г.

Таханови гризини


Имах идея за друго предложение, като продължение на темата за орехите, но тези таханови гризини, които пекох в почивните дни, изпревариха… Още повече, че в списъка на постните рецепти напоследък преобладават ястията и сладкишите, а почти нямам печива. Една от емблематичните вкусотии за южната ни съседка са сусамовите гевречета. Едва ли има турист посетил Гърция, да не се е очаровал и да им се е насладил. Наричат ги κουλούρι - с кехлибарен цвят и поръсени с много сусам. Правя ги често, със сходни, но различни рецепти, но въпросните  Κριτσίνια са сходна категория соленки: не са оформени във вид на геврек, а нещо като гризини и разликата не спира до тук -  тестото е постно, включва мед и сусамов тахан /за тях избрах светлия сусамов тахан/. Приготвят се лесно и бързо, и също така бързо изчезват:) - хрупкави отвън и мекички отвътре, леко сладка нотка, с ароматен вкус на сусам и мед.


Таханови гризини 


Продукти за около 20 по-големи пръчици или 40 тънки
1 ч. л. инстантна мая /използвах на д-р Йоткер/
2 с. л. мед
3/4 ч.чаша вода, леко топла 
1/4 ч. чаша сусамов тахан
3/4 ч.л. морска сол
1 3/4 до 2 ч.чаши  брашно

За овалване:
2 с. л. петмез (гроздова меласа), разтворена в 1/4 чаша вода 
(или само вода, ако не може да се намери или замяна с 1 с.л. мед)
1 1/3 ч.чаша бял сусам
1/4 ч.чаша черен сусам, или други семена
  
1 ч.чаша =240 мл.

Смесват се в голяма купа мед, сусамов тахан, мая и хладката вода. Сместа се разбърква и оставя да престои продължение на 5 минути. Добавя се сол и 1 1/2 ч. чаши брашно и да започва месенето с ръце или кухненски робот. Омесва се тесто – меко и еластично, но не лепкаво,  като се добавя още брашно, ако е необходимо,  в порядъка на 2 ч.чаши. Премества се в омазнена купа,  покрива се с найлоново фолио и оставя да втасва, за да се удвои в обем (час  - час и половина време). Фурната се  загрява предварително на 175С.

 

Втасалото тесто се поставя върху леко набрашнена работна повърхност и изравнява с ръцете. Късат се от тестото 20 –на парчета, с големината на орех и всяко едно се оформя на топка. Разточват се на фитили – напр. с около 11-12 см в дължина и с дебелина на молив или друго... Нарязват се на половина по желание и навлажняват със сладкия сироп, след което овалват в сусамената смес. Поставят се в тава, покрита с хартия за печене и пекат в продължение на около 20-на минути, до златисто, като времето зависи от дебелината им.


Изваждат се от фурната, леко се охлаждат и са готови за сервиране.


Консумират се свежи, за да не загубят хрупкавостта си.


Опитайте...

17 коментара:

Мира каза...

Прекрасни са ,Дианка!Много ми хареса рецептата,а във вкуса въобще не се съмнявам!С тази хрупкава коричка и семенца са чудесни.Ще се правят няма как. :)
Приятна вечер!

Gergana Lazarova каза...

Дани, прекрасни си ги направила. Приканват и... си взимам едничка. Голяма вкусотия!
Слънчево и усмихнато утре!

Вкусно и сладко кулинарни рецепти каза...

Дианче,както винаги ме радваш и изненадваш с прекрасна вкусотия.Много обичам такива печива за хрупкане.Много ми хареса рецептата за гризинки с мед и сусамов тахам,нямам търпение да ги предложа за гризкане у дома.Хубава вечер ти желая Дианче!

Dani каза...

Дианка, тези гризини са само за мен!
Чудесни са!
Прегръдка и спорна седмица!

Еoc каза...

Страхотни, бих гризнала една две още сега :)
Прегръдка от мен, Дианка и хубава нова седмцица!

Йоланта Делибозова каза...

Брееееееее ...взе ми се акъла.Ама наистина!

Lecker mit Geri каза...

Страхотно предложение,Дани!
Поздравления за майсторското изпълнение и перфектна презентация!
Поздрави!

Екатерина каза...

Дианка, не съм ги пробвала там, но ако ги видя непременно ще си взема. Заинтригува ме! Твоите са толкова хрупкави и същевременно пухкави и изкусителни. Поздрави!

Eva Toneva каза...

Прекрасни са, Диана! Много обичам сусам и със сигурност ще ми харесат. Сърдечни поздрави с пожелания за прекрасен ден! :)

tillia каза...

Изглеждат невероятно изкушаващо!
Обичам тахан и сусам и си представям вкуса им!
Сърдечни поздрави, Диана!

Zornitsa Nikiforova каза...

Дианка, тези гризини много ми допадат, а и имам сусамов тахан за оползотворяване :) Ще ги пробвам непременно!

brazilka каза...

Разкошно изглеждат! Много ми харесват, а не съм опитвала да ги приготвям у дома. Вдъхнояваш ме да пробвам, след това ще споделя отизиви. Прегръдки!

The witch каза...

Ди, прекрасни гризини. Ах, как ги обичам. Неусетно може да изхрупам цяла паница.
С пожелание за светли празници!

di_ani каза...

Ех, че сте мили всички - зарадвахте ме много,
благодаря ви за интереса и позитивните коментари:
Мира,
Гери,
Таня,
Дани,
Зори,
Йоли,
Генка,
Катя,
Ева,
Зорница,
Цвети,
Тилия,
The witch,
Заповядайте и се почерпете..,
ще ми е драго да ви се харесат:)
Сърдечни поздрави и от мен,
слънчеви и усмихнати предпразнични дни, Диана

Снежанка Драгомирова-Elti каза...

Чудни са, Дианче! Изглеждат апетитно хрупкави и ако ги бях видяла по-рано щях да ги изпробвам за едно парти. Много ми хареса рецептата и ще ги опитам. Поздрави и хубав ден!

di_ani каза...

Благодаря ти, Снежи,
драго ми е,че ти харесва тази идея, ще се радвам да ти допаднат и на вкус.
Поздрави, слънчеви и усмихнати празнични дни, Диана

Kokona каза...

Чудесни са! Много апетитно изглеждат и с прекрасни снимки :)