неделя, 14 декември 2014 г.

Постно Хрушчовско „неостаряващо” тесто



Хрушчовското, „неостаряващо” тесто е старо и добре познато - почти универсално за сладки и солени печива, много удобно за работа, с характерен фин вкус: лесно е за замесване, както и другите теста с мая; запазва формата си при печене, втасва и се съхранява в хладилник в продължение на няколко дни /това е и качеството, което отразява наименованието - вечно младо/. Любимо и наречено на Никѝта Сергѐевич Хрушчо̀в , достига до нас със заслугата на неговия в продължение на 25 години личен готвач Анна Григорьевна Дышкант. В оригинал е популярно още като „френско”, и това не е случайно. Поради естеството на получения продукт е различен от руските пирожки – млечно маслено, нежно, наситено... Ето онагледен вариант за Базова рецепта! С течение на времето за подобряване на неговата устойчивост освен мая се добавя ½ ч.л. бакпулвер или ¼ ч.л.сода. В много от рецептите използвана мазнина е маргарин и/или в комбинация от масло. Потърсих начин да се пригоди тестото и в постна разновидност – вода, вместо мляко и олио, вместо масло, маргарин /с оглед съвременните тенденции за избягване на маргарина и хидрогенирани мазнини/. Прочетох коментари за подобни заменки, опитах и се получи, а вече го използвах няколко пъти: за солени пълнени питки, за сладки ролца с канела и орехи, както и за пържени бухтички.


Постно Хрушчовско „неостаряващо” тесто


Продукти: /6-8 питки, според големината/
2 ¼ ч.чаши брашно*
¾ ч.чаши вода
100 мл. до  ½ ч.чаша олио
1 с.л. захар
½  ч.л.сол
7 гр, мая суха
½ ч.л. бакпулвер или ¼ ч.л.сода

 * може и микс от черно, бяло, типово
1 ч.чаша =240 мл.

Смесват се солта и сухата мая, след това се добавя водата, олиото, брашното със захарта, бакпулвера/или содата. Zамесва меко тесто с миксер или лъжица.  Поставя се в съд с капак в хладилник поне за 4 часа, може и за цяла нощ. Готово е за употреба, веднага след изваждането му от хладилника.


Оформя се по желание и пече без допълнително втасване, в предварително загрята фурна на 175С за около 15-20-30 мин, до златисто, според големината на печивата.


Постни питки с плънка 
 праз, гъби, сушени домати, стафиди и орехи върху доматена подложка


Постни бухтички 


Поляти с мед или поръсени само с пудра захар.


Постни канелени рулца с орехи


Чудесни за допълнение към чаша кафе ...


И в разрез:


Опитайте...

19 коментара:

pep-4o каза...

за мен от питките, моля :) Знаеш, че съм фен на солените ястия, Диди! Но всички предложения са много, много апетитни!
Поздрави и хубава нова седмица на теб!

tillia каза...

Определено ще пробвам това тесто!
Диана, и трите предложения са невероятни! Какво разнообразие от едно и също тесто!
Благодаря за споделената рецепта!
Спокойна вечер!

Под Гъбката каза...

Много ми харесаха всички предложения за това тесто. Благодаря , не бях чувала за него, но определено ще пробвам!
Хубава нова седмица!

Milena Poptoleva каза...

Вкусно и много-много красиво е при теб,Ди,както винаги......
Благодаря ти за настроението,което ми донесе:))))

Elena Dimitrova каза...

Дианка,
харесаха ми хлебчетата със соления пълнеж.Чудесни са се получили.Идеално предложение за постите.
Поздрави !

Снежанка Драгомирова-Elti каза...

Страхотни снимки, Дианче! И такова разнообразие на приложението на това тесто! Благодаря за идеите - впечатлена съм! Хубав и усмихнат ден ти желая!

traiana каза...

Дианка, това тесто е страхотно, зная го от една съседка, а ти си го оползотворила чудесно!

gabrielatsulin каза...

Това ще го пробвам още тази седмица, събота или неделя!
Усмихната седмица!
Поздрави!

Люси каза...

Прекрасни са, Диди! Кой от кой по-вкусно изглеждащ! Ще опитам всичките, няма да се тормозя. Само да ми остане време, ще го спретна това невероятно тесто! Сърдечни и звънливи поздрави, мила!

Екатерина каза...

Срещала съм го това тесто, но не съм знаела подробности за него. Иначе много ми харесва това, че се съхранява продължително време и спокойно всеки ден може да имаме различни тестени вкусотии без излишно напрягане:). Ти си приготвила чудеса с него, Дианка! Бих се почерпила от всичко:))) Поздрави!

Gergana Lazarova каза...

Едно тесто, а толкова вкусни резултати... Дианка, кое от кое е по-хубаво, даже не знам кое ми харесва най-много. Може би всички? :)
Усмихната вечер!

vesela каза...

Едно тесто с много приложения.

Роси каза...

Много отдавна се каня да опитам тесто,което втасва в хладилника и сега веднага ще си сложа линка в листата,за да не забравя.Благодаря ти,Дианка,впечатлена съм за пореден път и от рецептите и от представянето-майсторство на високо ниво!Щастливи празнични дни!

Тики каза...

Много интересно тесто, Ди. Особено ми допада многофункционалността му. Ще го пробвам тези дни, покрай празниците. Хлебчетата ти са изключителни! Апетитни, красиви и фотогенични :)
Усмивка от мен!

di_ani каза...

Благодаря ви от сърце -
драго ми е, че ви допада тази идея за постен вариант на едно универсално и доказало във времето си, чудесни качества тесто; и ще се радвам да ви се хареса и на вкус.
Сърдечни поздрави за вас, хубави и вдъхновени декемврийски дни, Диана

Под Гъбката каза...

Пробвах тестото и много ни хареса! Благодаря за рецептата. А какъв е не постният и вариант.

tillia каза...

Диана, направих питки с това тесто и съм очарована! Благодаря за подсещането! Остава да пробвам и другите ти предложения.
Сърдечни поздрави!
http://da-gotvim-s-tillia.blogspot.com/2015/02/blog-post_8.html

Luchiya каза...

Ще опитам непременно това тесто!

Оооо, не! каза...

От това тесто станаха разкошни, крехки пици.Идеално е за пица! Благодаря за рецептата!