понеделник, 27 януари 2014 г.

Мачкан

Продължение на граовската трапеза по Сурва...След специалното вариво на Ути, тематичната кавърма на Снежи, следва нещо също типично за региона - мачкан /ударението е на втората сричка/. Споменах, че любителите на вкусни блюда могат да научат тайните на местната кухня, събрани в кулинарна книга със сто рецепти на характерни зимни ястия и напитки от Пернишко - салати, супи, основни ястия, обредни хлябове, десерти и напитки. Тук присъстват традиционната клин чорба, сиромашки салати, мачкан, попарник, триеница и др. Освен предложените в книгата, събрах още интересни рецепти от изложението на "Граовската трапеза" и ценни автографи от президента на ФЕКГ Хенри ван дер Кроо, кмета на града Росица Янакиева, кулинарния виртуоз Ути Бъчваров, Кирил Манов организатор на фестивала и илюстратор...


Мислех си за топла граовска супа, но избрах да приготвя мачкан. Мачкан ми е правила баба, имам мил спомен за чудесния вкус и аромат на запържен хляб - в масло или в олио, със и без сирене, явно с каквото е разполагала в момента. Интересно ми бе да прочета за още една разновидност на наименованието мачкан - с боб, който е сходен с друг вид наречен "търлян" боб. Направих и двата варианта: мачкан с боб и мачкан с хляб.


Мачкан с боб
/ Зимни традиционни ястия и напитки от Пернишко/

 
1 ч.чаша зрял боб /суров/
4 глави лук 
2 моркова
1 ч.чаша олио
сол
сушен магданоз и джоджен
червен пипер

Рецептата е дословно цитирана по книгата: Бобът се накисва в студена вода за няколко часа. Залива се с нова вода и се слага да се вари. След четвърт час водата, в която е врял, се изхвърля и се налива нова. Слага се отново на котлона. Добавят се нарязаните на ситно лук и моркови. Посолява се след сваряването. Отцежда се водата и докато продуктите са топли се намачкват с вилица на каша. Добавят се олиото и червеният пипер. Разбърква се добре и поръсва с магданоз и джоджен.


Получи се една добра комбинация с хлебния мачкан:


Мачкан с хляб
/ Зимни традиционни ястия и напитки от Пернишко/


1 хляб
1/2 пакетче масло
200 гр. сирене
4 с.л. захар

Рецептата е дословно цитирана по книгата: Хлябът, се нарязва на филии и те се натрошават на малки парченца.* Парченцата се препържват в тиган, в който предварително е разтопено масло. Слага се сирене и захар.


* Моят спомен от баба е за малко по-едри парченца хляб, най-добре престоял, който се притиска, мачка в тигана, оттам и името - мачкан, а захар почти не се слага. Въпрос на вкус:), сервира се горещо.


Опитайте...

22 коментара:

traiana каза...

И двете предложения много ми допадат, но и аз ще пропусна захарта:) Хубава снежна седмица, Дианка!

Петя Стоянова каза...

Здравейте, с тази рецепта ме върнахте в детството. Баба ми правеше мачкан с хляб, но без захар. Беше страшно вкусно.
Благодаря, че стопбихте душата ми.

di_ani каза...

Благодаря Траянче,
и аз не съм фен на захарта.
Благодаря Петя,
и моят мил спомен за бабина рецепта е свързана с мачкан, също без захар, но така е записана в книгата.

Сърдечни поздрави, хубава и успешна нова седмица!

Люси каза...

Скоро някой ми разказа за това ястие, така че, ми е доста интересно да го видя. Изглежда апетитно, а пък и много лесно за приготвяне. Поздравления за хубавите рецепти!

pep-4o каза...

Чудесни са и двете предложения, Диди :) Особено второто много ми харесва, тъй като наподобява попарата, но със запържен хляб. Сигурна съм, че ще е по-различно точно заради мачкането на хляба в тигана и ще го опитам. Със захарта дори :) нали обичам сладко/солено.
Поздрави и хубава, нова снежна седмица !

Иглика каза...

Нямам спомен за подобно ястие, Дианка, но ме беше интересно да го видя в твое изпълнение. Хубава седмица!

Роси каза...

В моето детство липсват и двете рецепти,Дианка,благодаря ти,че ги сподели с нас!Пресъздала си домашния уют по неповторим начин!Хубава седмица!

Анонимен каза...

Оооо, колко мил спомен! Нямам общо с Перник, но докато тръгна на училище ме гледаха баба и дядо в Кюстедил и ми правеха мачкан със сиренце, без захар. Ех, че беше хубавооо! Благодаря за рецептата,която ме върна в тези години! Дори мисля да направя и да си го хапнем с децата, напук на здравословието :)Хубав ден! Милена

Dani каза...

За съжаление нямам спомен от детството си от такава храна.
Но това не пречи да опитам сега.
Звучат чудесно тези вкусни и лесни предложения!
Топла прегръдка, Дианка !

Maia Georgieva каза...

Много хубави предложения! Благодаря ти!
http://thingamyjic.blogspot.com/

vesela каза...

Леле, Дианка, гледайки втората рецепта се сетих, че преди много години, като дете съм яла нещо подобно, но без захар, даже не помня и сиренето, на гости на сестрата на моята баба, мислех си, че това си е нейна измишльотина, а сега разберам, че не е, а дори и име си имало...От тогава обичам като пържа нещо в масло и после да обера със залче тигана. Но сега - ще си направя специално мачкан!

Вкусно и сладко кулинарни рецепти каза...

Чудесни са и двете предложения,Дианче.Много ми допадна второто ти предложение,наподобява попара,но със сигурност,ще е с различен вкус.Хубав седмица ти желая!

Gergana Lazarova каза...

И при мен липсват, ама ето повод да ги опитам. Ех, как обичам такива простички и НАШИ ястия. Диди, жива и здрава да си, благодаря за всичко! :)

The witch каза...

Ди, благодаря за кулинарното пътешествие. Не съм опитвала тези ястия и определено провокира моя интерес.
Успех!

tillia каза...

Винаги се удивлявам на кулинарните умения на българката, особено в селата - с малко и налични продукти да приготви простички, но толкова вкусни и засищащи ястия!
Диана, благодаря ти че сподели тези интересни рецепти!
Прегръдка!

Екатерина каза...

Оле, Дианка, със Снежи чудесно поддържате духа на кукерските тържества в Перник и много се радвам, че ни правите съпричастни! Още с увода ти усетих атмосферата, а предложенията ти са страхотни. Обожавам такива традиционни ястия - всеки има своята рецепта. Страхотна публикация, благодаря ти! Прекрасна нова седмица!

Тики каза...

Нова история и хубави стари домашни рецепти! Пак е уютно при теб, Диани! Не бях чувала и двете ястия. Но пък този мачкан с хляб много напомня френския патранк, само че са го правели с френско сирене (логично), което се разтапя и разтегля във всички посоки. Без кубчетата хляб да се мачкат.
Хубава седмица ти желая, Ди! Благодаря ти за българските мигове :)

Maria Pepeldjiyska каза...

Прекрасно...Много уважавам усилието във всеки от нас да запази традициите ни живи! Граовската кухня за мен е малко непозната, затова ще се радвам да покажеш и още неща.
С усмивка
мария

di_ani каза...

Благодаря ви,
и аз ценя много кулинарните умения на българката с малко и налични продукти да приготвя вкусни ястия,
както и стремежите да съхраним нашите традиции. А когато е свързано и с мили спомени - безценно...
Люси,
Пепи,
Иглика,
Роси,
Милена,
Дани,
Георгиева,
Веси,
Таня,
Гери,
Кулата,
Тили,
Кате,
Тики,
Мария,
Както чета от вашите коментари, различните краища на страната имат своя специфична кухня. Ще се радвам, тези типични за региона идеи да разнообразят и допаднат на вашите вкусове.
Сърдечни поздрави и хубав снежен ден, Диана

Bety каза...

Диани, при теб о тново интересно!
Не бях чувала тези ястия. Това с хляба само ще ми хареса. Обичам попара и направих аналогия с нея, е не запържвам хапките, а само препичам, добавям масло и сирене и заливам с гореща вода. А това ястие ми напомни и на френски десерт- нещо като пудинг, но и там се залива със смес от яйце и мляко или сметана...
Сърдечен поздрав!

di_ani каза...

Благодаря много, Бети,
ето че националните и регионални кухни не са толкова различни.
Сърдечни поздрави,
хубави, усмихнати и вкусни февруарски дни, Диана

EliDrag каза...

Много интересни неща има в рецептите от пернишката кухня.
Обезателно ще сервирам на домашните мачкан от боб и съм сигурна, че ще са очаровани.
Благодаря, Диди, за хубавите рецепти.
Поздрави и хубави почивни дни.