сряда, 9 юни 2010 г.

Бобено "табули"

За популярната източно средиземноморска /ливанска/ салата табули /tabbouleh/ има изключително много рецепти. В Ливан се използва повече магданоз, турският вариант е известен като kısır, където се залага на доматено пюре, докато подобната арменска - като eetch, е с добавяне на чушки. В Кипър, където е въведена от ливанци, тя е известна като tambouli, някъде добавят и краставица.
Много подходяща за лято от свежи, ароматни подправки и зеленчуци. Избрах да направя вариант с бял боб, поради по-високото протеиново съдържание и сходните овкусяващи подправки. Получи се апетитна, колоритна и засищаща салата или леко ястие.


Бобено "табули"


Това са пропорции на претендираща за автентичост рецепта за Lebanese Tabbouleh.

1 ч.чаша сварен булгур /замених с бял боб
1/2 ч.чаша ситно нарязана мента/джоджен
1 1/2 ч. чаши ситно нарязан магданоз
1 ч.чаша ситно нарязан лук /използвах пресен/
3/4 ч.чаша почистени и нарязани домати
3/4 ч. чаша зехтин
1 ч.чаша лимонов сок /това количество е твърде много за моя вкус/
сол и пипер

Все пак, относно съотношението в дресинга е въпрос на вкус - по-суха, по-кисела или по-мазна, добавих и нарязана краставица.
Смесват се отцеденият бял боб и лук.
Магданозът и ментата се нарязват много ситно /използвах кухненски процесор/, доматите на малки кубчета /без семето/ и прибавят към боба.
Овкусява се със зехтин, лимонов сок,сол и черен пипер. Разбърква се добре и се прибавя още лимонов сок, ако необходимо.


Охлажда се 1-2 часа, да се обединят вкусовете и да няма усещане като за трева.
Сервира се върху листа от маруля, както лъжички, с които да се яде табули. Чела съм, че в Ливан tabbouleh обикновено се поднася на голям поднос, украсен с нарязани домати, а листа са в отделна чиния.


Аз избрах вариант и за пълнен домат, а рукола, лимон и мента допълват вкуса.


Правила съм вариант с орзо,
ето и традиционна по рецепта на Марианка.

9 коментара:

Dani каза...

Дианка, чудесно предложение :)
С мента смятам, че е станало по-различно и ароматно!
Прегръдки и хубава вечер1

di_ani каза...

Дани,
наистина подправките в салата табули за булгура са идентични и за овкусяване на боб.
Хареса ни, а и с мента - също.
Благодаря, поздрав и хубава вечер, Диана

Еoc каза...

Дианка, много свежо предложение. Не съм опитвала, но съм съгласна че подправките пасват. Харесвам традиционната табули и мисля, че и тази салата ще ми хареса :)
Желая ти слънчев и усмихнат утрешен ден :)

rusanka каза...

Диди,
Страхотна салата или както казваш леко ястие! Бобът, овкусен по този начин, сигурно е много вкусен! Особено с разхлаждащия аромат на мента!
Поздрави и хубава вечер!

Станимира каза...

Диана, много оригинална интерпретация на тази любима салата. Знам, че бобът е много полезен (за тези дето не ядат месо), но ми е малко трудно да го включвам в менюто ни. Ще имам предвид тази рецепта. Много ми хареса презентацията с пълнения домат. Поздрави и приятни дни :)

Hilmar каза...

Hi Diana, I love beans, and white beans are great. This tahboule reminds me of one of my best friends from high school, she was lebanese.
Thanks for the great recipe!
Hilmar

di_ani каза...

Русанка,
свежа и разнообразна салата, а за мен - ястие.
Хубав и слънчев ден, Диана

Зори,
сходните подправки за овкусяване ме провокираха към тази идея. Не открих такава рецепта, на нас ни хареса.
Усмихнат и хубав ден, Диана

Мира,
благодаря ти.
Ниастина бобът е с високо белтъчно съдържание, а пък аз го и харесвам.
Хубав и усмихнат ден, Диана

Hilmar,
I am very glad, that you have good memories of this Lebanese friend.
Thanks for greeting and hug, Diana

toni_n каза...

Интересна и не се съмнявам вкусна салата, Диди!
Аранжировката и снимките отново са прекрасни!

Слънчев поздрав и усмихнат следобед :)

di_ani каза...

Благодаря Тони,
приятно ми е, ми гостуваш.
Хубав петък, Диана