четвъртък, 25 февруари 2010 г.

Постна леща

Леща в къщи не се обича много и правя рядко - гъста по индийски с кимион. За нейните полезни качества се знае - вкусна и здравословна храна. Има високата хранителна стойност, като доставя ценен протеин. Богата на витамини, по-специално - В1, В2, В3, В5, В6 и В9. Източник е на минерали - желязо, магнезий, фосфор,цинк и пр. Особено важно свойство на лещата е и като добър източник на фибри.

Тази рецепта прочетох и харесах в блога на Цвети.
Горещо го препоръчвам! - специализиран, ценен и много хубав блог за пости.


Салата от леща

Продукти:
2 ч.ч. обикновена леща
4 стръка пресен чесън
сол на вкус

за дресинга:
100 мл. зехтин
3 ч.л. дижонска горчица (за предпочитане Bornier)
½ ч.л. риган
½ ч.л. босилек (сушен)
сокът от ½ лимон

Приготвяне:
Лещата се сварява и отцежда. Пресният чесън се нарязва и смесва с лещата, докато е още топла. Изброените продукти за дресинга се пасират и прибавят към лещата. Добавя се сол на вкус. Салатата хубаво се разбърква, покрива се с капак, и се оставя малко да престои, за да може да поеме хубаво дресинга.

Добавих от мен колелца червен лук, няколко маслини, кубчета домат и малко черен пипер.
Сервирах с постни крекери.


Мога да напиша - Благодаря, Цвети!

И като съм започнала, още една благодарност - към Ина!
Радвам се, че открих нейното прекрасно лично място, заредено с много идеи, красота, финес.
От нея взаимствах тази рецепта. Всъщност, задочна благодарност трябва да изкажа и на Катя, която я вдъхновила за добавяне на жито в гозбите.


Пълнени постни чушки с леща и грухана пшеница

Продукти:
1 ч.ч леща
1 ч.ч грухано жито
2 глави червен лук
2 големи моркова
Подправките са задължителни :))) - придават чудесен вкус и аромат.
червен пипер
шарена сол
чубрица
смлян кимион
сол
олио
чушки за пълнени и/или лозови листа

Измитите леща и жито се слагат да се сварят в тенджера (ако лещата е червена, ще трябва да се сварят отделно, защото житото се сварява по-бавно).
Нарязаният лук и настърганите моркови се запържват (задушават) до готовност.
Прибавят се към сварените леща и жито.
Добавят се подправките и олио.
С така приготвената смес се напълват чушките и/или лозови листа.
Чушките и сармите се нареждат в глинен съд, налива се до средата вода, захлупват се и се пекат във фурната за около час на 200 С (фурната не трябва да се загрява предварително - основно правило при употреба на глинени съдове).


Сервират се с кисело мляко и магданоз. Аз сервирах в постен вариант с подлучено доматено пюре.
Много е вкусно :)))

Остана изкушаващият вариант на Зори - яхния "френски рай", но там има непостни продукти и ще изчака подходящото време.
Надявам се, че по-често ще приготвям леща.

Благодаря ви!



Чудесни рецепти - цитирала съм ги дословно!
Oпитайте ги!

11 коментара:

Dani каза...

А аз обичам леща и твоята салата е прекрасна, Диани :)
А другата рецепта я видях и тя много ми хареса!

Ще ги опитам непременно!

Сърдечни поздрави:)

fedora каза...

Стилно, изискано, както се казва - всичко с "френски финес" и много, много контрастно.
Чудесна си, Ди! Каквото и да подхванеш, всичко превръщаш в приказно вълшебство :)
Моите адмирации и благодарности (исках лале за 14, но получих друго :)))

П.П.
А яхнийката "Френски рай", наистина е много вкусна :)
И аз съм подхванала лещата напоследък. Вчера (понеже ми бе почивен ден, свих лозови сърми с френска леща, ориз и сушени сливи). Между другото за пости е много подходяща и елдата - хем се сварява много бързо, хем е много полезна, казват че се и отслабва с нея :))) Тук в България отскоро я виждам по магазините, но с моркови, гъби и лук (може и сметана) е много приятна.
Написах роман :))), извинявам се, за което.
Лека, усмихната и топла февруарска вечер :)

Еoc каза...

Вкусно :) Аз обичам леща :) Ще опитам предложението ти :)
Поздрави, Дианка и спокойна нощ :)

di_ani каза...

Ина, Дани, Зорница,
вие ме провокирахте към лещената серия, за което ви благодаря.

Ина,
трогваш с много мило,
позитивно и добронамерено отношение -
симпатията е взаимна!
Харесва ми и новото ти предложение.

Момичета,
хубава вечер и усмихнато утре, Диана

brazilka каза...

Искам да благодаря за прекрасното лале и да кажа, че нямам думи за невероятната ти фантазия. Изумена съм от това как успя да поднесеш салатата по такъв колоритен начин. Всяко ястие, до което се докоснеш се превръща в истинско произведение на изкуството.

Специални поздрави, Цвети.

toni_n каза...

Диди, макар да не постя, така ми се прияжда от твоите ястия. Как успяваш да ги подредиш и украсиш толкова добре! Аз все в последния момент правя всичко и нямам време за такива "декорации" :)
Много ми харесва и пъстрата салата - напомня за задаващите се Великденски празници.

Поздрави и усмихнат петъчен ден от мен!

Lúcia каза...

Lentils and tomatos, perfect together! I almost can feel the smell, the flavour...

Lúcia
www.fazemosdeconta.com

Вера каза...

great recipes for vegetables.Photo is amazing!

Maria Pepeldjiyska каза...

Диани,
много хубави предложения...У нас лещата е на голяма почит, готвя всяка седмица, защото я обичаме- по индийски, по български, всякак...но този вариант с пълнените чушки много ще ни допадне, ще пробвам!
Слънчев уикенд!
Мария

Daria каза...

Обичам така приготвена леща на салата.Благодаря за тази рецепта!
Надявам се да има и други подобни!Ти умееш да поднесеш всичко, идейно и оригинално. Браво!

di_ani каза...

Цвети,
аз ти благодаря за идеята и рецептата.
Много се хареса и този вариант на салата.

Цвети,
Тони,
Мария,
Дария,
благодаря от сърце за многото похвали и мили думи към начина на поднасяне,
но както и да сервираш нещо - определящ е вкусът!!! В случая и двете предложения са много вкусни!
Хубава и усмихната вечер, Диана

Lúcia,
Vera,
Thanks so much for nice comments.
I wish you all smiling tonight, Diana